Saturday 11 November 2017

Hadits Shahih Tentang Berdagang Forex


ZAHARUDDIN: Bagi menjawab soalan ini, kita perlu memahami dua jenis bentuk pelaburannya iaitu: Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui forex. Melantik satu Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh einzelnes itu sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama: Hukum Bagi Melabur Dalam Syarikat Yang Menjalankan Forex: Forex Adalah Suatu Jenis Perdagangan Atau Transaksi Yang Memperdagangkan Mata Wang Suatu Negara Terhadap Mata Wang Negara Lainnya. Ia melibatkan pasar-pasar mata von wang utama von dunia selama 24 jam von secara berterusan. Benar, memang pertukaran mata wang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadis nabi yang sahih. Iaitu: - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia erbärmlich dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang dalam banyak hadis. Antara yang paling utama adalah sabda Nabi SAW Yang bermaksud: Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan), Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) Dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai. (. Riwayat Muslim, kein Hadis 4.039, 9.11) Sesungguhnya Rasulullah SAW berkata: Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa). (Riwayat moslemisch, Nr. 1586, 3/1209) Pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis Rasulullah SAW melarang dari menjual von emas dan perak secara berhutang. (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2/762) Hadis-Hadis tadi menyebut perihal disiplin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa mata wang (Banknote) juga adalah sama disiplinnya dengan emas als perak disebabkan nilai dan fungsinya sebagai Medium des Austauschs. Justeru setiap disiplin als syarat transaksi yang melibatkan emas als perak juga terpakai pada urusan transaksi mata wang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antarabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von Bawah Pertubuhan Akauntan als Pengauditan untuk Institusi Islam (AAOIFI). Devisen dalam mata wang yang diuruskan oleh syarikat konvidal sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini. Sebabnya, kebanyakan forex di institusi konvensional adalah vorwärts forex atau yang menggunakan wert vorwärts (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam riba nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrumentierung yang tidak halal di sisi syariah. Tidak saya nafikan, bahawa ada institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah dapat Kelulusan Majlis Penasihat Syariah mereka. Namun semua mereka hanya terlibat dalam forex jenis punkt dan bukannya jenis vorwärts. Jika Adjun jene vorwärts ia menggunakan konsep Al-Wad atau einseitige Versprechen Yang telah disepakati keharusannya. Apa Yang Pasti, Majlis Syariah telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru melabur modal (seseorang melabur als menunggu untung sahaja) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara forex adalah tidak halal di sisi Der Islam. Ia adalah keputusan Vergrößern Vergrößern Penasihat Syariah Dunia di bawah AAOIFI. Kedua: Hukum perdagangan forex yang dijalankan sendiri. Bagi mengetahui Hukum Bagi Bentuk Kedua Ini, ia Tertakluk Kepada: Kesahihan Dan Kewibawaan Syarikat Plattform Dari Sudut Lesennya Dan Pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi unda adalah syubhat dari awal lagi kerana ada unsur gharar. Jika-Plattform tersebut punyai wibawa dahin serta maklumat yang sangat mencukupi, kalifornien kalifornien adalah menilai akta-akta berkaitan aktivität ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual mata wang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus Pada hukum asalnya apabila terdapat keperluan untuk menukarkan mata wang tersebut. Ini kerana ia secara automatiknya verdünntanakan menurut kaedah spot. Kuba Kita Sama-Sama Memahami Dan Menyemak Bagaimana Proses ini Dilakukan Sekara Ringkas Dan Melihat Perspektive Hukum Islam Tentangnya. Walaupun berniaga sendiri forex als memenuhi syarat ini dibenarkan, kebenaran itu adalah tatkala wujud keperluan sahaja. Namun apabila ia dijadikan sebagai sebuah pelaburan dan kemudian, kuba mendapatkan Untung atas pertukaran nilai mata wang terbabit ua Telah berubah Dari hukum Harus kepada haram kerana wujudnya unsur perjudian dan spekulasi di situ. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam Hebelwirkung. Apa Wortspiel, Yang Pasti Perniagaan Devisenhandel Wang Kertas Pelbagai Negara Untuk Meraih Untung Atas Perbezaaan Nilai Mata Wang Adalah Haram. Sebabnya, ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia........................................... Mengapakah insurans konvensional itu dikategori haram ZAHARUDDIN: Sebabnya insurans konvensional merupakan Suatu Kontrak perniagaan dan termasuk daripada kalangan Kontrak pertukaran pemilikan kewangan Uqud muawadat Maliah. Melalui sistem insurans, Kontrak ini mewajibkan Syarikat insurans membayar Anzahl der Beiträge tertentu kepada pencarum insurans apabila berlaku kemalangan atau musibah Yang Telah ditentukan di dalam Kontrak (akad) bersesuaian dengan Kadar-kadar tertentu. Ich bin juga bergantung kepada jumlah caruman pencarum. Sebanyak 48 kontrak insurans ini mengandungi ciri-ciri berikut: Persetujuan kedua-dua pihak (iaitu syarikat insurans dan pencarum). Ia ibarat satu kontrak perjanjian yang lengkap als mengandungi aspek ijab (tawaran) dan kabul (penerimaan). Pihak Yang Mitglieder Insuran iaitu pihak syarikat insurans. Ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia. Yang menerima manfaat ia ia ia ia ia ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ia ak...... Jenis kebahayaan atau musibah iaitu jenis-jenis musibah atau kemalangan yang diandaikan yang ditentukan di dalam kontrak seperti kecurian, kebakaran, kecederaan, kematian dan lain-lain. Bentuk insurans ini adalah seperti: Insurans terhadap musibah menimpa Tubuh, insurans nyawa, insurans harta dan pecahannya (Kereta, Motor, rumah dan gelegen-gelegen), insurans kemalangan Jalan Raya, insurans kerja dan Lain-gelegen. Satu sebab utama insurans konvaltungs haram adalah Riba. Islam melihat inti dan substanz insurans konvoral sebagai proses jual beli. Ringkasannya seperti berikut: Penjual: Syarikat insurans Benda Yang dijual: Jaminan kewangan jika terhadap musibah tertentu Harga: RM1, 200 setahun Sifat Asen insurans konvensional ini termasuk dalam akad jual beli. Justeru, ia dikehendaki menjaga semana syarat jual beli wang (sebagaimana dalam hukum wie-Sarf) dan lain-lain syarat jual beli biasa. Riba wujud dalam versicherungen ini apabila syarikat insurans membayar jumlah tertentu kepada si pencarum yang terkena musibah. Ia dianggap riba kerana wang daripada pencarum Akan berbalas wang daripada Syarikat dengan Anzahl der Beiträge Yang berbeza, padahal wang merupakan barangan ribawi (Wucher Artikel) sebagaimana enam barangan Yang disebutkan Nabi SAW dalam hadisnya. Nabi SAW mensyaratkan apabila berurusan di antara dua barangan ribawi Yang sama jenis (contoh di sini adalah wang daripada pencarum dengan wang daripada Syarikat insurans), ua mestilah terikat dengan syarat: Sama nilai (mithalan bi mithlin) Diserahkan Ketika muamalah dilakukan (Yadan bi yadin) Syarat ini bersummer daripada hadis yang erfahrung juga dalam bab forex sebelum ini. Maka setiap perbezaan nilai (dalam barangan ribawi) dianggap riba al-fadhl yang diharamkan (Tahrim-Hagel). Apabila pencarum mendapat Pulangan wang dengan jumlah berbeza maka berlakulah Riba al-fadhl ini iaitu tidak ada kesamaan nilai dalam urusniaga dua barangan ribawi. Pembayaran bertangguh dalam dua barangan ribawi adalah Riba an-nasiah yang diharamkan. Dalam hal insurans sudah tentulah berlaku penangguhan, iaitu apabila pencarum terkena musibah barulah akan dibayar jumlah tertentu. Inilah dinamakan riba an-nasiah. Kadang kala semasa di luar negara, kita menggunakan kad kredit semasa membeli barang. Apakah hukum transaksi begini ZAHARUDDIN: Semaden kad kredit konvensional jatuh dalam hukum riba kerana bank atau pengeluar kad tersebut dikira memberi pinjaman kepada pelanggannya dalam bentuk hatte kredit. Setiap kali kad diguna di mana-mana kedai dan pasaraya, pemiliknya hanya perlu majar dengan kad tersebut. Padahal bayaran sebenar akan dibuat oleh pengeluar kad. Inilah intipati kepada sebuah akad pinjaman. Ia Menjadi riba dan haram disebabkan pengeluar kad menuntut pembayaran Yang dilakukannya dan diberi tempoh beberapa hari untuk menyelesaikannya tanpa caj riba. Wortspiel beginst biasanya pelanggan diminta membayar 5 dari jumlah terkumpul penggunaan yang dibuatnya pada bulan tersebut. Baki Jumlah Terkumpul Akan Dikenakan Riba Yang Boleh Meningkat Sehingga 15. Ini adalah intipati Riba al-Qardh. Jika pelanggan gagal membayar, penalti sekitar 3 Akan dikenakan, dan Anzahl der Beiträge penalti tadi dimasukkan ke dalam nilai Pokok pinjaman Yang tertunggak menyebabkan Anzahl der Beiträge keseluruhan Yang Perlu dibayar oleh pelanggan Bertambah tinggi. Ini adalah Riba Yang Kedua iaitu riba al-Jahiliyyah. Oleh es, umat Islam khususnya di Malaysia patut diwajibkan menukar kad kredit konvensional kepada kad kredit Bank-Bank Islam yang menggunakan pelbagai akad yang disahkan oleh majlis syariah yang berwibawa. Jika kad kredit Islam yang digunakan, sebarang pembelian von Dalam atau luar negara adalah halal dan diharuskan, kecuali pembelian emas dan perak. Ini kerana diyakini pihak pengeluar tidak mampu membran pembayaran kepada penjual emas terbabit kurang daripada tempoh tiga hari disebabkan jarak als proses yang lebih panjang. Kezaan ini pastinya Membrana kepada unsur Riba akibat penangguhan Pembayaran Ketika Pembelian emas dan perak. Ada juga yang berpendapat membeli rumah melalui kaedah Der Islam lebih membebankan berbanding konvensional. Benarkah ZAHARUDDIN: Bagi saya, tindakan membandingkan apa yang ditawarkan oleh Bank Islam als Bank konvensional adalah ternyata silap. Iaitu dari sudut: - Geistlich: kerana membandingkan perkara yang halal dan yang haram. Fizikal: kerana kuba membandingkan dua benda yang mempunyai bentuk yang berbeza. Sebastian Kuala Lumpur Kuala Lumpur Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodscha Kambodsch Selain itu, kadar harga juga berbeza-beza mengikut Lokasi rumah Yang Ingin dibeli, kemampuan pelanggan, peratusan pembiayaan Yang dipohon (kadar bagi pinjaman 90 adalah berbeza Dari pinjaman 50 dan 70), tempoh jangka pembiayaan dan banyak lagi. Sie haben keine Berechtigung zur Stellungnahme. Perbandingan secara umum pasti akan menunjukkan kelemahan diri dalam ilmu perbinganischen. Berikut adalah beberapa fakta Yang menyebabkan dakwaan pinjaman Perumahan Bank konvensional Lebih murah Dari dalam perbankan Islam adalah SILAP dan tidak tepat. Pertama: Perbandingan Kiraan Yang Silap Orang ramai Kelihatan Gagal Memahami Kara Kiraan Yang Betul Menyebabkan Mereka Membran Keputusan Yang Salah. Bayangkan, perbankan Islam mengenakan hanya 7.5 (tahun ketiga sehingga 30 tahun sebagai contoh), ini bermakna kadarnya tidak bergerak hinggalah 30 tahun itu. Apabila dilihat pinjaman Perumahan oleh produk konvensional, hampir semuanya memukau pelanggan dengan kadar rendah di tahun pertama, tetapi bagi tahun berikutnya kadarnya tidak dapat diketahui oleh pelanggan kerana ia bergantung kepada Kadar Pinjaman Asas (BLR) Yang tidak tetap serta ditolak dengan 0,25 sebagai contoh. (Lihat Rajah 1) Bagaimana apabila peratusan BLR melambung tinggi seperti 10 seperti Yang berlaku Ketika krisis ekonomi Bukankah Ketika itu, kadar faedah Yang Perlu dibayar oleh pelanggan juga amat tinggi. Ini tidak akan berlaku dalam praktis bank Islam kerana di awal kontrak lagi menetapkan harga jualannya, tanpa terikat dengan BLR. Ia tidak akan naik malah mungkin boleh turun jika bank Islamischer Mitgliedsrebat (ibra) apabila pelanggan ingin menyelesaikan hutang awal. Perlu diingat BLR von naik beberapa kali sepanjang von tahun lepas von tahun ini daripada 6 sehingga 6.75. Ada Pihak Yang Mendakwa Kadar BLR Jika Naik Sekalipun ia Tidak Akan Berpanjangan. Jika und ein melihat statistik di atas, kadar BLR melebihi 8 bermula tahun 1995 sehingga 1998. Ini bermakna, 36 bulan unda dikehendaki membayar dengan kadar yang amat tinggi. Jika dalam tempoh tersebut undeinem tidak boleh membayar undeinem dikenakan penalti Yang tinggi oleh Bank konvensional dan Anzahl der Beiträge pinjaman Pokok Akan Bertambah menggunung. Tatkala itu kadar BLR Yang Telah Jatuh semula tidak banyak memberi manfaat, kerana tiga tahun kadar BLR tinggi itu Telah menjadikan pembayaran undeinem Selama ini seperti membuang duit di dalam sungai kerana ia Akan menaikkan semula Anzahl der Beiträge pinjaman Pokok undeinem. Ini bermakna, kenyataan yang menyebut perbankan Islam mengenakan kadar yang lebih tinggi kepada pelanggan adalah tidak tepat. Kuba lihat rajah 2 bagaimana perbemerischen boleh dibuat terhadap tawaran dua buah bank. Jika kita Melihat Kedua-dua tawaran di atas, bagaimana mungkin kita boleh mengetahui Yang Mana satu Lebih murah Memang Benar Bank Islam menetapkan Dari awal harga jualan rumahnya kepada pelanggan kerana ia adalah kewajipan dalam Syariah. Sebab itu seseorang menyangka Bank Islam lebih mahal kerana menjual rumah berharga asal RM130.000 dengan harga RM260.000. Sedangkan, Pemberitahuan Harga Begini Mema Diperlukan Bagi Sebuah Transaksi Murabahah und Al-Bai. Sebarang pembelian aset Yang tidak diketahui härganya adalah diharamkan di dalam Der Islam. Saya tegaskan sekali lagi, jika undeinem ingin mengatakan kadar faedah bagi Bank konvensional di atas (berdasarkan contoh di atas) adalah sama untuk tahun Kedua dan ketiga iaitu 4,75, undein tersilap kerana ia belum dapat dipastikan lagi sehingga tahun depan barulah ia Akan diketahui kadarnya. Kadar tetap di Bank Konvensional Sebahagian individu Yang tidak memahami konsep kiraan ini juga kuba mendabik dada Sambil mendakwa kononnya terdapat Bank konvensional Yang dapat menawarkan kadar tetap Yang Jauh Lebih rendah Dari Bank-Bank Islam. Sebenarnya ia perbandingan yang tidak sah dan tidak betul. Kedua. Kadar Tetap Bank Islam Boleh Berubah Menjadi Murah Satu fakta Yang sering gagal difahami orang Awam adalah adanya Bank Islam Yang menawarkan kadar tetap pada 10, tetapi bayaran bulanannya bukan 10, tetapi dilihat kepada Kadar Asas Pinjaman (BFR) semasa. Jika BFR 6.0 pihak Bank Islam Akan memberi diskaun Pada bulan tersebut sebanyak 4. Jika kadar BFR melebihi 10, Bank Islam tetap mengambil 10 juga, berbanding Bank konvensional yang akan menaikkan kadar bayaran Selari dengan BLR ke tahap berapa sekalipun. Kaedah ini disahkan halal oleh pelbagai Majlis Syariah Bank-Bank Islam von Malaysia dan Timur Tengah. Ia dinamakan produk Home Finanzierung-i variabel. Jika terdapat einzeln yang mendakwa rebat yang ditawarkan oleh bank Islam hanya gimik, ia bererti einzelnes itu tidak memahami langsung operasi bank Islam dan tidak mempunyai ilmu syariah. Islam tidak dibenarkan menjual sesuatu barangan dengan dua harga Yang berbeza, sebagai contoh: Saya jual rumah ini kepada undeinem dengan harga RM150,000 atau RM200,000. Jama Bank Islam menjadikan Rabatt-Klausel ini sebagai kewajipan ke atas pelanggan, ia akan menjadi Gharar Dari Sudut Islam dan diharamkan. Disebabkan hal itu, Rebat Yang Ditawarkan Oleh Bank Islam tidak Boleh Memasukkan Rebat Sebagai Kewajipan Bank. Ich ditegah oleh Majlis Penasihat Syariah Bank-Bank seluruh dunia. Ketiga Ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram ram. Bank konvualität mengenakan caj penalti jika lewat membayar secara zusammensetzung atau terkumpul. Ertinya, sebastian contoh, pinjaman A kepada bank sebanyak RM10,000 als Dikenakan Bunga atau Faedah Riba Sebanyak 5. Bermakna Eine Perlu-Membran Sebanyak RM10.500 Kepada Bank Itu Jika und ein Membran-Tepat pada Waktunya. Bagaimanapun Ein tidak akan mampu pasti und ein boleh membayar pada masanya secara yakin, kerana pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Katalah Setelah Membrane Beberapa Lama, Baki Pinjaman Kini Hanya RM3,000 Sahaja. Tiba-tiba, ein mengalami kesusahan lalu gagal Membranpada waktunya. Ketika itu Bank konvidal akan mengenakan 3 caj penalti iaitu RM90 Sebulan. Ich sangat mahal berbanding Bank Islam yang hanya mengenakan maksimum 1 atau RM30 sebulan. Lebih dahsyat Dari itu di Bank konvensional Anzahl der Beiträge Pokok Yang berbaki RM3,000 itu Akan Bertambah dicampur RM90 sebulan bagi kelewatan bulan pertama. Es gibt keine Mindestbestellmenge. Tatkala itu, jumlah pokok menjadi RM3,090. Jumlah pembayaran semula pula akan dikira adalah 5 x (RM3,090) dan bukan lagi 5 daripada RM3,000. Justeru ini akan menaikkan lagi hutang A, bayangkan jika und ein terlewat beberapa bulan. Hal seperti ini tidak akan berlaku der Bank Islam kerana tiada kadar zusammensetzung boleh dikenakan oleh bank islam. Jika terdapat kelewatan pembayaran, hanya caj 1 dikenakan dan ia tidak dimasukkan di dalam Anzahl der Beiträge pembiayaan, Malah ia juga Akan disalurkan Terus oleh Bank Islam kepada Fakir miskin. Ini Perlu difahami oleh orang Ramai sebelum tergesa-gesa memahami Bank konvensional Lebih murah. Postby Syahz 187: salam Sy ingin bertanya, adakah kaedah atau Petua Yang Rasulullah SAW lakukan untuk memulakan sesuatu perniagaanContohnya seperti solat Hajat atau istiqorah minta petunjuk daripada Allah SWT. Harap dapat kemukakan dalil al-Qurân atau / dan hadis yang sahih, InsyaAllah. Terima kasih .. Alhamdulillah. Kami makan kuba menjawab soalan unda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah. Nabi: sah Merupakan Insan Agong Yang diutuskan Agar Manusia menjadikan dia Sebastian contoh ikutan yang baik. Salah satu aktiviti keduniaan yang Nabi terlibat adalah didalam bidang perniagaan. Malah Nabi: gesehen merupakan seorang peniaga yang baik sebelum baginda menerima wahyu lagi. Tidak ada Petua khas didalam Amalan geistige Nabi: sah didalam memulakan perniagaan, Akan tetapi wujud Hadithen-Hadithen Yang Umum Yang menjelaskan doa-doa Yang boleh dibaca Ketika menghadapi kesulitan, Ketika membayar Hutang, Ketika menerima sesuatu Yang disukai, dan sebagainya. (Sila lihat buku Hishnul Muslim, karanganischer Dr Saed Ali Wahf al-Qahthani). Solat Dhuha, Solat Istikharah, dsb. Amalan di anjurkan kepada semu orang islam tidak kira samada dia peniaga, pedagang, pegawai kerajaan, atau apa-apa pekerjaan sekalipun. Kesemua anjuran ini disamping meningkatkan hubungan diantara manusien dan Allah swt, ia juga membentuk kekuatan geistigen seorang insan. Namun demikian, wujud amalan perniagaan yang disentuh secara direkten didalam al-Quran dan sunnah. Amalan-amalan boleh dikategorikan sebagai ätika perniagaan didalam Islam. Diantara etikanya: - Perniaga Yang Amanah Tidak menipu, jujur ​​dalam berniaga Tidak memanipulasikan harga, dengan cari menimbunkan barang Tidak melakukan promosi berlebihan, bersumpah, dsb Berikut kami paparkan sebuah artikel baik Yang menjelaskan etika perniagaan Yang dia dianjurkan didalam Islam menurut perspektif al-Quran dan Hadith Nabi: sah. Islam memang menghalalkan usaha perdagangan, perniagaan dan atau jual beli. Namun tentu saja untuk orang yang menjalankan Usaha perdagangan Secara Islam, dituntut menggunakan tata cara khusus, ada aturan mainnya Yang mengatur bagaimana seharusnya seorang Muslim berusaha di bidang perdagangan Agar mendapatkan Berkah dan ridha Allah SWT di dunia dan Akhirat. Aturan hauptsächlich perdagangan Islam, menjelaskan berbagai etika yang harus dilakukan oleh para pedagang Muslim dalam melaksanakan jual beli. Dan diharapkan dengan menggunakan dan mematuhi etika perdagangan Islam tersebut, Suatu Usaha perdagangan dan seorang Muslim Akan maju dan berkembang Pešat lantaran selalu mendapat Berkah Allah SWT di dunia dan di Akhirat. Et Et................................................ Adapun et. An an Islam Islam Islam Islam Islam................................................ Jujur dalam arti luas. Tidak berbohong, tidak menipu, tidak mcngada-ngada fakta, tidak bekhianat, serta tidak pernah ingkar janji dan lain sebagainya. Mengapa Harus jujur ​​Karena berbagai tindakan tidak jujur ​​selain merupakan perbuatan Yang jelas-jelas berdosa, 8211jika biasa dilakukan dalam berdagang8211 juga Akan mewarnal dan berpengaruh negatif kepada kehidupan Pribadi dan keluarga pedagang itu sendiri. Bahkan lebih jauh lagi, sikap, dan tindakan, yang, seperti, itu, akan, mewarnai, dan, mempengaruhi, kehidupan, bermasyarakat. Dalam Al Qur8217an, keharusan bersikap jujur ​​dalam berdagang, berniaga dan atau jual beli, sudah diterangkan dengan sangat jelas dan Tegas Yang antara gelegen kejujuran tersebu 8211di beberapa ayat8211 dihubungkan dengan pelaksanaan timbangan, sebagaimana firman Allah SWT: 8221Dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dengan adil8221. (Q. S Al An8217aam (6): 152) Firman Allah SWT: 8221Sempurnakanlah takaran dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang merugikan, dan timbanglah dengan timbangan Yang Lurus. Dan janganlah kamu merugikan Manusia Pada hak-haknya dan janganlah kamu merajalela di muka Bumi ini dengan membuat kerusakan.8221 (Q. S AsySyu8217araa (26): 181-183) 8220Dan sempurnakanlah takaran apabila kamu menakar, dan timbanglah dengan neraca Yang Benar. ItuIah Yang Lebih Utama (bagimu) dan Lebih baik akibatnya.8221 (QS Al lsraa (17): 35) 8220Dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu.8221 (QS Ar Rahman (55): 9) Dengan hanya menyimak ketiga ayat tersebut di atas, maka kita sudah dapat mengambil kesimpulan bahwa sesungguhnya Allah SWT Telah menganjurkan kepada seluruh Ummat Manusia pada umumnya, dan kepada para pedagang khususnya untuk berlaku jujur ​​dalam menimbang, menakar dan mengukur barang Dagangan. Penyimpangan dalam menimbang, menakar dan mengukur Yang merupakan wujud kecurangan dalam perdagangan, sekalipun tidak begitu Nampak kerugian dan kerusakan Yang diakibatkannya Pada Manusia ketimbang tindak kejahatan Yang lehih besar lagi seperti perampokan, perampasan, Pencu rian, Korupsi, manipulasi, pemalsuan dan Yang Verschiedenes, nyatanya Tetap diharamkan oleh Allah SWT und Rasul-Nya. Mengapa Jawabnya adalah karena kebiasaan melakukan kecurangan menimbang, menakar dan mengukur dalam dunia perdagangan, Akan Menjadi cikal baka Dari bentuk kejahatan gelegen Yang Jauh Lebih besar. Sehingga Nampak pula bahwa adanya pengharaman serta larangan Dari Islam tersebut, merupakan pencerminan dan sikap dan tindakan Yang begitu Bijak yakni, pencegahan Sejak dini Dari setiap bentuk kejahatan Manusia yang akan merugikan Manusia itu sendiri. Di samping itu, tindak penyimpangan dan atau kecurangan menimbang, menakar dan mengukur dalam dunia perdagangan, merupakan Suatu perbuatan Yang sangat keji dan culas, lantaran tindak kejahatan tersebut bersembunyi Pada hukum Dagang Yang Telah disahkan baik oleh pemerintah maupun masyarakat, atau mengatasnamakan jua beli atas dasar Suka sama suka, yang juga telah disahkan oleh agama. Jika penampokan, pencurian, pemerasan, perampasan, 8211sudah jelas8211 merupakan tindakan memakan harta orang lain dengan cara batil, yang dilakukan dengan Jalan Terang-terangan. Namun tindak penyimpangan dan atau kecurangan dalam menimbang, menakar dan mengukur barang Dagangan, merupakan kejahatan Yang dilakukan Secara Sembunyi-Sembunyi. Sehingga para pedagang Yang melakukan kecurangan tersebut, pada hakikatnya adalah juga Pencuri, perampok dan perampas dan atau penjahat, hanya Mereka bersembunyi di balik lambang Keadilan yakni, timbangan, takaran dan ukuran Yang Mereka gunakan dalam perdagangan. Dengan demikanischen, tidak ada bedanya Mereka sama-sama penjahat. Maka alangkah kejinya tindakan mereka itu. Sehingga wajar, jika Allah SWT dan Rasul-Nya mengharamkan perbuatan tersebut, dan wajar pula jika para pelakunya diancam Allah SWT Akan menerima azab dan siksa Yang pedih di Akhirat Kelak, sebagaimana Firman Allah SWT dalam Al Qur8217an: 8220Kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang curang (yaitu) orang-orang yang apabila menerima takaran Dari orang gelegen, Mereka minta dipenuhi, dan apabila Mereka menakar atau menimbang untuk orang gelegen, Mereka mengurangi. Tidakkah orang-orang ini menyangka, bahwa sesungguhnya Mereka Akan dibangkitkan, pada Suatu hari yang besar, (yaitu) Hari (Ketika) Manusia berdiri menghadap Tuhan Semesta Alam ini.8221 (QS Al Muthaffifiin (83): 1-6) Selain ancaman azab dan siksa di Akhirat Kelak 8211bagi orang-orang yang melakukan berbagai bentuk penyimpangan dan kecurangan dalam menakar, menimhang dan mengukur barang Dagangan mereka8211, sesungguhnya Al Qur8217an juga Telah menuturkan dengan jelas dan Tegas Kisah onang-orang Madyan yang terpaksa Harus menerima siksa dunia Dari Allah SWT , Lantaran menolak peringatan dari Nabi mereka Syuaib als. 8220Dan (Kami telah mengutus) kepada penduduk Madyan saudara mereka Syuaib. Ia berkata: 8221Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada Tuhan bagimu selain-Nya. Sesungguhnya telah datang kepadamu bukti yang nyata dari Tuhanmu. Maka sempurnakanlah takaran als Timbangan dan janganlah muat kerusakan di muka bumi sesudah Tuhan memperbaikinya. Yang demikian esu lebih baik bagimu jika betul-betul kamu orang-orang yang beriman8221. (QS Al A8217raaf (7): 85) Firman Allah SWT: 8220Dan tatkala datang azab Kami, Kami selamatkan Syuaib dan orang-orang yang beriman bersama-sama dia dengan Rahmat Dari Kami, dan orang-orang yang zalim dibinasakan oleh satu suara Yang mengguntur , lalu jadilah Mereka mati bergelimpang einem di temnpat tinggalnya.8221 (QS Hud (11): 94) Kedua ayat tersebut di atas, hendaknya Menjadi peringatan bagi kita, bahwa ternyata perbuatan curang dalam menimbang, menakar dan mengukur barang Dagangan, sama sekali tidak memberikan Keuntungan, kehahagiaan bagi para pelakunya, bahkan hanya menimbulkan murka Allah. Sedangkan azab dan siksa serta hukuman bagi para pelaku kejahatan tersebut, nyatanya tidak selalu diturunkan Allah SWTI Kelak dii Akhirat saja, namun juga diturunkan di dunia. Oleh Sebab itu, Rasulullah SAW 8211dalam banyak haditsnya8211, kerapkali mengingatkan para pedagang untuk berlaku jujur ​​dalam berdagang. Sabda Rasulullah SAW: 8221Wahai para pedagang, hindarilah kebohongan8221. (HR. Thabrani) 8220Seutama-utama Usaha Dari seseorang adalah Usaha para pedagang Yang bila berbicara tidak berbohiong, bila dipercaya tidak berkhianat, bila berjanji tidak ingkar, bila membeli tidak menyesal, bila menjual tidak mengada - gada, bila mempunyai kewajiban tidak menundanya dan bila Mempunyai hak tidak menyulitkan8221. (Hrsg. Ahmad, Thabrani dan Hakim) 8220Pedagang dan pembeli keduanya boleh memilih selagi belum berpisah. Es gibt noch keine Kommentare. Möchten Sie deren Beteiligung an dieser Episode bestätigen (in Englisch)? Apabila keduanya jujur ​​dan terang-terangan, maka jual belinya akan diberkahi. Dan apabila keduanya tidak rnau berterus Terang serta berbohong, maka jual belinya tidak diberkahi.8221 (HR. Bukhari dan Muslim) Rasulullah SAW menegaskan pula, bahwa pedagang Yang jujur ​​dalam melaksakan jual beli, di Akhirat Kelak Akan ditempatkan di Tempat Yang Mulia. Suatu ketika akan bersama-sama für Nabi dan para Syahid. Suatu ketika di bawah von Arsy, dan ketika von akan berada von suatu tempat von yang tidak von terhalang von baga masuk ke dalam surga. Sabda Rasulullah SAW: 8220Pedagang Yang jujur ​​serta terpercaya (tempatnya) bersama para Nabi, Orang-orang yang jujur, dan orang-orang yang mati Syahid Pada hari kiamat8221. (HR Bukhari, Hakim, Tirmidzi und Ibnu Majjah) 8220Pedagang Yang Jujur von Bawah Arsy pada hari kiamat8221. (Hrsg. Al-Ashbihani) 8220Pedagang yang jujur ​​tidak terhalang dari pintu-pintu surga8221. (. HR Tirmidzi) Allah Ta8217ala berfirman (dalam Hadits Qudsi): 8220Aku Yang ketiga (bersama) dua orang yang berserikat dalam Usaha (Dagang) Selama Yang seorang tidak berkhianat (curang) kepada Yang Verschiedenes. Apabila berlaku curang, maka Aku Keluar Dari Mereka.8221 (Abu Dawud) 8220Sesama Moslemische adalah saudara. Oleh karena itu seseorang tidak boleh menjual barang Yang ada cacatnya kepada saudaranya, namun ia tidak menjelaskan cacat tersebut.8221 (HR. Ahmad dan lbnu Majaah) 8220Tidak halal bagi seseorang menjual sesuatu barang dengan tidak menerangkan (cacat) Yang ada padanya, dan tidak halal bagi orang yang tahu (cacal) itu, tapi tidak menerangkannya.8221 (HR. Baihaqie) 8220Sebaik-baik orang Mu8216min itu ialah, mudah cara menjualnya, mudah cara membelinya, mudah cara membayarnya dan mudah cara menagihnya.8221 (HR. Thabarani) 2 Amanah (Tanggungjawab). Setiap pedagang Harus bertanggung Jawab atas Usaha dan pekerjaan dan atau Jabatan sebagai pedagang yang Telah dipilihnya tersebut. Tanggung Jawab di sini artinya, mau dan Mampu menjaga Amanah (kepercayaan) masyarakat Yang memang Secara otomatis terbeban di pundaknya. Sudah kita singgung sebelumnya bahwa 8211dalam pandangan Islam8211 setiap pekerjaan manusia adalah mulia. Berdagang, berniaga dan ataujual beli juga merupakan Suatu pekerjaan Mulia, lantaran tugasnya antara gelegen memenuhi kebutuhan seluruh Mitglieder Nutzer masyarakat Akan barang dan atau jasa untuk kepentingan hidup dan kehidupannya. Dengan demikian, kewajiban dan tanggungjawab para pedagang antara gelegen: menyediakan barang dan atau jasa kebutuhan masyarakat dengan harga Yang wajar, Anzahl der Beiträge Yang cukup serta kegunaan dan manfaat Yang memadai. Dan oleh Sebab itu, tindakan Yang sangat dilarang oleh Islam 8211sehubungan dengan adanya tugas, kewajiban dan tanggung Jawab dan para pedagang tersebut8211 adalah menimbun barang Dagangan. Menimbun barang Dagangan dengan tujuan meningkatkan pemintaan dengan harga selangit sesuai keinginan penimbun barang, merupakan salah satu bentuk kecurangan Dari para pedagang dalam rangka memperoleh keuntungan Yang berlipat ganda. Menimbun barang Dagangan 8211terutama barangbarang kehutuhan pokok8211 dilarang keras oleh Islam Lantaran perbuatan tersebut hanya Akan menimbulkan keresahan dalam masyarakat. Dan dalam prakteknya, penimbunan barang kebutuhan Pokok masyarakat oleh sementara pedagang Akan menimbulkan atau Akan diikuti oleh berhagai hal Yang negatifseperti harga-harga barang di pasar melonjak tak terkendali, barang-barang tertentu Sulit didapat, keseimbangan permintaan dan penawaran terganggu, munculnya para spekulan Yang memanfaatkan kesempatan dengan mencari keuntungan di atas kesengsaraan masyarakat dan Lain sebagainya. Ada banyak hadits Rasulullah yang menyinggung tentang penimbunan barang dagangan, baik dalam bentuk peringatan, larangan maupun ancaman, yang. ntara lain sebagai berikut: Sabda Rasulullah (yang artinya): 8220Allah tidak akan berbelas kasihan terhadap orang-orang yang tidak mempunyai belas kasihan terhadap orang lain.8221 (HR. Bukhari) 8220Barangsiapa yang melakukan penimbunan terhadap makanan kaum Muslimin, Allah akan menimpanya dengan kerugian atau akan terkena penyakit lepra.8221 (HR. Ahmad) 8220Orang yang mendatangkan barang dagangan untuk dijual, selalu akan memperoleh rejeki, dan orang yang menimbun barang dagangannya akan dilaknat Allah.8221 (HR. lbnu Majjah) 8220Barangsiapa yang menimbun makanan, maka ia adalah orang yang berdosa.8221 (HR. Muslim dan Abu Daud) 8220Barangsiapa yang menimbun makanan selama 40 hari, maka ia akan lepas dari tanggung jawab Allah dan Allah pun akan cuci tangan dari perbuatannya.8221 (HR. Ahmad) Dalam suatu hadits dinyatakan, seburuk-buruk tempat adalah pasar. Hal ii lantaran pasar atau termpat di mana orang jual beli itu dianggap sebagal sebuah tempat yang di dalamnya penuh dengan penipuan, sumpah palsu, janji palsu, keserakahan, perselisihan dan keburukan tingkah polah manusia lainnya. Sabda Rasulullah SAW: 8220Sebaik-baik tempat adalah masjid, dan seburk-buruk tempat adalah pasar8221. (HR. Thabrani) 8220Siapa saja menipu, maka ia tidak termasuk golonganku8221. (HR. Bukhari) Setiap sumpah yang keluar dan mulut manusia harus dengan nama Allah. Dan jika sudah dengan nama Allah, maka harus benar dan jujur. Jika tidak henar, maka akibatnya sangatlah fatal. Oleh sehab itu, Rasulululah SAW selalu memperingatkan kepada para pedagang untuk tidak mengobral janji atau berpromosi secara berlebihan yang cenderung mengada-ngada, semata-mata agar barang dagangannya laris terjual, lantaran jika seorang pedagang berani bersumpah palsu, akibat yang akan menimpa dirinya hanyalah kerugian. Sabda Rasulullah SAW: 8220Jangan bersumpah kecuali dengan nama Allah. Barangsiapa bersumpah dengan nama Allah, dia harus jujur (benar). Barangsiapa disumpah dengan nama Allah ia harus rela (setuju). Jika tidak rela (tidak setuju), niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah.8221 (HR. lbnu Majaah dan Aththusi) 8220Ada tiga kelompok orang yang kelak pada hari kiamat Allah tidak akan berkata-kata, tidak akan melihat, tidak akanpula mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih. Abu Dzarr berkata, 8220Rasulullah mengulang-ulangi ucapannya itu, dan aku hertanya,8221 Siapakah mereka itu, ya Rasulullah8221 Beliau menjawab, 8220Orang yang pakaiannya menyentuh tanah karena kesombongannya, orang yang menyiarkan pemberiannya (mempublikasikan kebaikannya), dan orang yang menjual dagangannya dengan sumpah palsu.8221 (HR. Muslim) 8220Sumpah dengan maksud melariskan barang dagangan adalah penghapus barokah.8221 (HR. Bukhari dan Muslim) 8220Sumpah (janji) palsu menjadikan barang dagangan laris, (tetapi) menghapus keberkah an8221. (HR. Tirmidzi, Nasal dan Abu Dawud) 8220Berhati-hatilah, jangan kamu bersumpah dalam penjualan. Itu memang melariskan jualan tapi menghilangkan barokah (memusnahkan perdagangan).8221 (HR. Muslim) Sementara itu, apa yang kita alami selama ini, jual beli, perdagangan dan atau perniagaan di zaman sekarang 8211terutama di pasar-pasar bcbas8211 tidak banyak lagi diketemukan orang yang mau memperhatikan etiket perdagangan Islam. Bahkan nyaris, setiap orang 8211penjual maupun pembeli8211 tidak mampu lagi membedakan barang yang halal dan yang haram, dimnana keadaan ini sesungguhnya sudah disinyalir akan terjadi oleh Rasulullah SAW, sebagaimana dinyatakan dalam haditsnya. Dari Abu Hurairah, dari Nabi SAW, bersabda: 8220Akan datang pada manusia suatu zaman yang seseorang tidak memperhatikan apakah yang diambilnya itu dan barang yang halal atau haram.8221 (HR. Bukhari) Memang sangat disayangkan, mengapa hal seperti ini harus terjadi Sementara tidak hanya sekali saja Rasulullah SAW memberi peringatan kepada para pedagang untuk berbuat jujur, tidak menipu dalam berjual beli agar tidak merugikan orang lain. Sehagaimana pernyataan beberapa hadits di bawah ini: Dari Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda: 8220Janganlah seseorang menjual akan suatu barang yang telah dibeli oleh orang lain8221. (HR. Bukhari) Dari lbnu Umar: Bahwa seorang laki-laki menyatakan pada Nabi SAW bahwa ia tertipu ketika berjual heli. Maka Nabi menyatakan: 8220Jika engkau berjualbeli maka katakanlah: Tidak boleh menipu8221. (HR. Bukhari) 4. Menepati Janji Seorang pedagang juga dituntut untuk selalu menepati janjinya, baik kepada para pembeli maupun di antara sesama pedagang, terlebih lagi tentu saja, harus dapat menepati janjinya kepada Allah SWT. Janji yang harus ditepati oleh para pedagang kepada para pembeli misalnya tepat waktu pengiriman, menyerahkan barang yang kwalitasnya, kwantitasnya, warna, ukuran dan atau spesifikasinya sesuai dengan perjanjian semula, memberi layanan puma jual, garansi dan lain sebagainya. Sedangkan janji yang harus ditepati kepada sesama para pedagang misalnya pembayaran dengan jumlah dan waktu yang tepat. Sementara janji kepada Allah yang harus ditepati oleh para pedagang Muslim misalnya adalah shalatnya. Sebagaimana Firman Allah dalam Al Qur8217an: 8220Apabila telah ditunaikan shalat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyaknya supaya kamu beruntung. Dan apabila mereka melihat perniagaan atau permainan, mereka bubar untuk menuju kepadaNya dan mereka tinggalkan kamu sedang berdiri (berkhutbah). Katakanlah: 8221Apa yang di sisi Allah adalah lebih baik daripada permainan dan perniagaan8221, dan Allah sebaik-baik pemberi rezki8221 (Q. S Al Jumu8217ah (62):10-11) Dengan demikian, sesibuk-sibuknya urusan dagang, urusan bisnis dan atau urusan jual beli yang sedang ditangani 8211sebagai pedagang Muslim8211 janganlah pernah sekali-kali meninggalkan shalat. Lantaran Allah SWT masih memberi kesempatan yang sangat luas kepada kita untuk mencari dan mendapatkan rejeki setelah shalat, yakni yang tercermin melalui perintah-Nya bertebaran di muka bumi dengan mengingat Allah SWT banyak - banyak supaya beruntung. Dalam suatu hadits, Rasulullah SAW menganjurkan agar para pedagang selalu bermurah hati dalam melaksanakan jual beli. Murah hati dalam pengertian ramah tamah, sopan santun, murah senyum, suka mengalah, namun tetap penuh tanggungjawab. Sabda Rasulullah SAW: 8220Allah berbelas kasih kepada orang yang murah hati ketika ia menjual, bila membeli dan atau ketika menuntut hak8221. (HR. Bukhari) 8220Allah memberkahi penjualan yang mudah, pembelian yang mudah, pembayaran yang mudah dan penagihan yang mudah8221. (HR. Aththahawi) 6. Tidak Melupakan Akhirat Jual beli adalah perdagangan dunia, sedangkan melaksanakan kewajiban Syariat Islam adalah perdagangan akhirat. Keuntungan akhirat pasti lebih utama ketimbang keuntungan dunia. Maka para pedagang Muslim sekali-kali tidak boleh terlalu menyibukkan dirinya semata-mata untuk mencari keuntungan materi dengan meninggalkan keuntungan akhirat. Sehingga jika datang waktu shalat, mereka wajib melaksanakannya sebelum habis waktunya. Alangkah baiknya, jika mereka bergegas bersama-sama melaksanakan shalat berjamaah, ketika adzan telah dikumandangkan. Begitu pula dengan pelaksanaan kewajiban memenuhi rukun Islam yang lain. Sekali-kali seorang pedagang Muslim hendaknya tidak melalaikan kewajiban agamanya dengan alasan kesibukan perdagangan. Sejarah telah mencatat, bahwa dengan berpedoman kepada etika perdagangan Islam sebagaimana tersebut di atas, maka para pedagang Arab Islam tempo dulu mampu mengalami masa kejayaannya, sehinga mereka dapat terkenal di hampir seluruh penjuru dunia. (Sumber: Al 8217Amal Fil Islam karya Izzuddin Khatib At Tamimi (terj.) Bisnis Islam, alih bahasa H. Azwier Butun, Penerbit PT Fikahati Aneska Jakarta) Adalah menjadi kewajipan bagi setiap muslimin untuk memiliki fikrah Islam yang soheh. Justeru itu setiap muslim dan muslimat perlu kembali merujuk kepada sumber asli iaitu al-Quran dan sunnah Rasulullah salallahu alaihi wassalam. Misi al-Fikrah ialah memurnikan ajaran Islam dari pencemaran aqidah-aqidah yang menyimpang, pencemaran ayat-ayat al-Quran dari takwilan dan unsur Israeliyat, pencemaran al-Sunnah dari hadis-hadis lemah dan palsu, juga pemurnian hukum-hukum fiqih, akhlak dan sistem nilai. Ini dinamakan tasyfiyah al-fikriyah. Kemudian di atas pemurnian semula Islam itu dilancarkan pula proses pembinaan (tarbiyah) generasi baru Muslim. Imam al-Muhaddith al-Albani adalah pencetus manhaj tasyfiyah dan tarbiyah salafiyah ini. Koleksi link Malaysia, sila klik. al-Fikrah. net, Al-Ahkam. net, Minda Tajdid, Hafiz Firdaus, Al-Qayyim Net, Darul Kautsar, Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa Koleksi link Indonesia sila klik: Darus Salaf, Al Sofwah, Isnet Tulis Dr Qaradhawy Koleksi link bahasa inggeris sila klik: Kalamullah, Dr. Bilal Philip, Islamic Tube Net, Islam Online Net Koleksi link rujukan sila klik: Quran Exploer, Sahih Bukhari, Muslim, Sunan Abu Daudby SurFXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:34 am HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan . Konsep leveraj yang disediakan oleh broker forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan)sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara trader forex dan broker selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Trader hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan broker mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah orang tengah antara bank-bank antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (retailer).Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba). Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara/i, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus (permissible). Seperti kata Professor Humayon Dar, Managing Director of Dar Al Istithmar in London (Examines the Shariah aspects of the emerging Islamic hedge funds). . Shariah does not have problems with leverage as long as it is achieved through Islamic debt. Leverage is not a Shariah concern, rather it is an economic issue. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leverage dalam akaun islamik FXOpen leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interest (interest-free). Juga kalau kita overnight pun tidak ada apa-apa interest (berbanding conventional dikenakan interest kalau overnight). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik dari universiti di Jordan dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif)yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, No 3504 3/283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd and al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal, and Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf and Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (reliable / al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Commodity futures: An Islamic legal analysis Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. org/wiki/MohammadHashimKamali --------------------------------------------------------( Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak ditawsiqkan. Hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama. Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. Rujukan: darulkautsar/penghadi. bahasanKedua : ---------------------------------------------------------------( Nota: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif. Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram. The effects of using weak Hadeeth: islamweb. net/ver2/archive. ngEampid139248 Wallahu alam. Bukankah leveraj dan margin trading saling berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, margin trading saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya margin trading (leverage) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margin tradingnya LANGSUNG tidak kena / guna riba. Malah broker forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (beautiful loan) berbanding bank yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti:Rujuk: dib. ae/en/communityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan stop loss pun, Broker forex mengamalkan Fakta 3: No Debit Balances Your risk is only limited to funds on deposit. Because there are no margin calls in forex trading, for your protection the broker will automatically close out all of your open positions if your account equity falls below the required margin level. Think of this as a final, automatic stop. In fact, youll never lose more money than you have in your account Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. leverage dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamic account swap free account. kan byk broker yg tawarkan islamic account. was-was itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan diri baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA di Malaysia ini menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). In ISLAM to verify things that are HALAL or HARAM is not from the direct meaning of the terminology but from how it8217s done. jawapan dari yang lain merujuk kepada perkara yang sama by SurFXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:43 am Daripada Penasihat Syarie/Sharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t.. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah how to earn more with less sebagaimana berikut :- Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBP/USD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli/menjual 1 lot GBP/USD, sepatutnya pihak platform akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya leverage, platform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak platform untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage dan keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (trader). Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya anda membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak platform dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Dengan ini leverage tidak menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak platform dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang leverage yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syarie/Sharie Advisor KODANA Berhad. Investasi FOREX trading merupakan investasi yang sangat menjanjikan dimana kita bisa memperoleh profit yang cukup lumayan dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran Broker forex online yaitu Marketiva yang memberikan jasa forex signal di internet, semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang profit di bisnis ini bahkan tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa harus memahami analisa teknikal/maupun fundamental yang memusingkan kepala. Penghasilan para trader-trader forex profesional sangat dan jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi kemudian banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex trading ini dikarenakan sifatnya yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu,8221 sabda Nabi Muhammad SAW, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih Islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islam sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar,8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena satu dan lain hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual-belikan sudah ditentukan. Begitu juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) ( forex adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, status hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang keadilan yang dalam Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islam dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komoditi dalam era globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU No. 32/1977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di dalam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (buy). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objek transaksi harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (an yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukuran (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupiah, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilogram, pond, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat di atas ditetapkan dengan maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau legal maxim yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan/komoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: 8220Barang Siapa Yang membeli sesuatu Yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan sema hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus/tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun dari beberapa sumber) PRINSIP HIDUP IMPIAN ATAU CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA ALLAH SWT DENGAN MENURUTI CARA RASULULLAH SAW AKAN DAPAT MENEGUHKAN/MEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG JITU DALAM USAHA MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA DIRI KE ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan Internet untuk urusan sesuatu perkara, tetapi mereka tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan Internet. maka mereka itu adalah manusia yang teramat rugi di era digital ini8221 Profesor Madya Miswan Bin Surip

No comments:

Post a Comment